ROMANIA
MINISTRY OF PUBLIC FINANCE

Acasa

TREASURY AND PUBLIC DEBT
GENERAL DIRECTORATE

Home > Frequent ask >

ÎNTREBĂRI FRECVENTE - PRIMA CASĂ

1. Cum se poate trimite o cerere/petiție către Ministerul Finanțelor Publice referitor la programul Prima Casă ?

R: Prin poștă la adresa Ministerului Finanțelor Publice, Registratura Generală, B-dul Libertății, nr.16, sector 5, cod 050706, Bucureşti
sau
: prin e-mail la adresa publicinfo@mfinante.gov.ro si PetitiiMFP@mfinante.gov.ro

2. Cum se primește răspunsul la o cerere/petiție ?

R: Numai prin Poșta Romană sau prin e-mail prin serviciul relații cu publicul din cadrul MFP (la cerere).

3. Am achiziționat un imobil prin programul Prima Casă și doresc să-l înstrăinez/vând. Cum se procedează ?

R: Instrăinarea (vânzarea) imobilului se poate realiză după împlinirea a 5 ani de la achiziționarea acestuia, cu acordul Ministerului Finanțelor Publice care se obține prin transmiterea unei cereri prin poștă sau e-mail, însoțită de o copie a cărții de identitatea a beneficiarului sau beneficiarilor Programului și o copie a contractului de garantare. Acordul MFP se poate acorda separat de acordul băncii (în cazul în care garanția statului este de maximum 50% din finanțare).

4. Se poate înstrăina un imobil dobândit prin programul Prima Casă mai devreme de 5 ani?

R: Se poate în următoarele situații:
a) prin dovedirea incapacității de plată și preluarea ratelor de către o altă persoană care îndeplinește condițiile programului Prima Casă.
b) prin dobândirea unui alt imobil cu o valoare sau suprafața mai mare tot în cadrul programului Prima Casă și renunțarea la cel actual.
c) achitare integrală a creditului din surse proprii.

5. Aș dori un acord de închiriere/comodat/sediu social la imobilul dobândit prin program, puteți să mi-l acordați?

R: E nevoie să aveți mai întâi acordul băncii pe care să-l anexați la cererea către MFP, precum și o copie după contractul de garantare după care MFP își da acordul.

6. Vă rog să îmi dați acordul pentru cedare cote părți către Primărie pentru îmbunătățirea drumului (ex: asfaltare)

R: Este necesară adresa Primăriei (Hotărârea Consiliului Local) de care aparțineți din care să rezulte că au fost aprobate lucrări de interes public și pentru care solicitați cedarea terenului ”drum de acces”, impreună cu celelalte cote de teren aferente imobilului achiziționat prin programului Prima casă.

7. Am achitat creditul integral și doresc ridicare de ipoteca.

R: În cazul rambursării anticipate din surse proprii, odată cu rambursarea integrală a creditului, finanțatorul (banca) este obligat să transmită Fondului Național de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici și Mijlocii dovada rambursării integrale a acestuia. După examinarea documentelor primite, Fondul Național de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici și Mijlocii va elibera acest acord pe care-l transmite impreună cu decizia de ridicare a ipotecii și de radiere a interdicțiilor din cartea funciară, către finanțator.

8. Aș dori acordul MFP privind racordarea la rețeaua de gaze/reteua de energie electrică.

R: Se acordă în baza cererii beneficiarului Programului însoțită de o copie după contractul de garantare.

9. Vă rog să îmi dați acordul cu privire la modernizarea imobilului (ex: construcție balcon, unire două camere prin spargerea unui zid comun și construcția altuia necesar).

R: E necesar să trimiteți cererea însoțită de copie contract de garantare și copie certificat de urbanism care să conțină modificările solicitate.
În cazul în care se solicită demolarea/construcția/alipirea unei anexe, garaj, prin care are loc extinderea imobilului achiziționat prin Program trebuie atașat și un memoriu tehnic din care să rezulte creșterea valorii imobilului.

10. Vă rog să îmi dați acordul pentru construcția unui garaj.

R: E necesar să trimiteți cererea însoțită de copie contract de garantare și copie certificat de urbanism care să conțină modificările solicitate

11. Vă rog să îmi dați acordul pentru dărâmare casă dobândită prin programul Prima Casă și construirea alteia noi în locul celei vechi.

R: Nu este permisă de legislația programului Prima Casă.

12. Pot să îmi fac pensiune la sediul imobilului dobândit prin programul Prima Casă?

R: Nu este permisă schimbarea destinației de locuință a imobilului dobândit prin programul Prima Casă.

13. Am achiziționat un imobil Prima Casă și după cumpărare am constatat că suprafața cumpărată din extrasul de carte funciară nu este aceeași cu suprafața înregistrată la Primărie. Cum pot să rectific eroarea?

R: Erorile materiale săvârșite cu prilejul înscrierilor efectuate în cartea funciară, altele decât cele care constituie cazuri de rectificare, se pot îndrepta la cerere sau din oficiu la Oficiul pentru cadastru.

14. Există o taxă de urgență pentru obținerea acordului (ex: închiriere, extindere, modernizare, servitute, sediu social, etc.) într-un timp mai scurt?

R: Timpul de soluționare pentru orice tip de petiție este de 30 zile calendaristice, nu există taxă de urgență, petițiile se procesează în ordinea în care au ajuns în instituție după data și numărul de înregistrare.

15. În urmă divorțului de soț/soție aș dori să fie trecut/ă în contract doar persoana mea ( am făcut dovada posibilității plății ratelor la bancă) și vă rog să îmi dați acordul.

R: Sunt necesare: hotărârea de divorț, cerere client și copie contract de garantare

16. Am dobândit împreună cu soțul un imobil prin programul Prima Casă și doresc în urma întocmirii unei convenții matrimoniale, să fie trecut imobilul doar pe numele meu.

R: Menționați acest aspect în cererea înaintată către MFP împreună cu copie contract de garantare.

17. Înainte de căsătorie am dobândit un imobil prin programul Prima Casă, iar acum doresc să fie inclus și soțul în contract.

R: Menționați acest aspect în cererea înaintată către MFP împreună cu copie contract de garantare și document din care să reiasă căsătoria

18. Se poate refinanța un credit dobândit prin programul Prima Casă?

R: Legislația Programului nu permite operațiunea de refinanțare.

19. Aș dori să mai construiesc o cameră la imobilul dobândit prin Prima Casă.

R: E necesar certificat de urbanism și memoriu tehnic, contract de garantare (documentele se pot trimite în copie), ipoteca se va extinde și pe cameră construită.

20. Doresc să achiziționez o locuință mai mare tot în cadrul programului Prima Casă. Ce pași trebuie urmați?

Trebuie să vindeți imobilul pe care l-ați dobândit inițial și să cumpărați o nouă locuința mai mare (ca suprafață sau valoare) tot în cadrul programului. Vânzarea și cumpărarea se fac simultan: se încheie antecontract de vânzare cumpărare pentru vânzare și antecontract pentru cumpărare.

21. Există termen de valabilitate pentru acordurile emise?

R:Acordurile exprimate de Ministerul Finanțelor Publice sunt valabile permanent, neexistând un termen de valabilitate pentru acordurile exprimate.

22. Se poate obține acordul pentru lucrările de intervenție asupra imobilului în care se găsesc apartamente achiziționate prin programul Prima Casă (mansardare bloc, vânzare uscătorie, etc.)?

R: Datorită faptului că există ipoteca statului asupra imobilelor achiziționate prin Program, cotele părti aferente imobilului achiziționat prin Program nu se cedează, iar persoanele care execută aceste lucrări de construcție sau imbunătătire, altele decât beneficiarul programului, au obligația de a le efectua în condițiile legii și de a efectua înregistrările în cartea funciară excluzând cotele părți indivize aferente imobilelor beneficiarilor programului Prima Casă, asupra cărora au fost instituite sarcinile aferente programului.

23. Mai există plafon disponibil? Când se aprobă noile sume?

R: Vă comunicăm că în Monitorul Oficial nr.153/01.03.2017 s-a publicat HG nr.80/27.02.2017 pentru modificarea și completarea Hotărarii Guvernului nr.717/2009 privind aprobarea normelor de implementare a programului "Prima Casă", prin care s-a aprobat pentru anul 2017 un plafon de garantare de 2.500 milioane lei.
Totodată, prin Strategia programului Prima Casă (2017- 2021) aprobată de Guvern prin Memorandum în data de 29 noiembrie 2016, se asigură predictibilitatea și transparența condițiilor generale și a plafoanelor de garantare aferente Programului. Astfel, dacă pentru primul an al Strategiei (2017) s-a alocat un plafon de 2.500 milioane lei, pentru anii 2, 3 și 4 (2018- 2020) se are în vedere un plafon de 2.000 milioane lei, iar pentru ultimul an (2021) 1.500 milioane lei. Nivelul plafoanelor poate fi modificat prin revizuiri anuale ale Strategiei.

24. Cum pot să repun creditul în condițiile inițiale ale contractului? Sunt în situația în care mi s-a executat creditul și doresc să îmi iau casă înapoi.

După efectuarea plătii valorii de executare a garanției de către MFP către Finanțator, dumneavoastră puteți solicita o singură dată băncii repunerea în drepturile și obligațiile aferente contractului de credit și de garantare, cu respectarea condițiilor Programului și cu menținerea condițiilor în care a fost acordată garanția.

Banca solicită la ANAF sumele rămase de plată din valoarea împrumutului, precum și cheltuielile de executare silită. De asemenea banca face o analiză a beneficiarului cu privire la posibilitatea acestuia de a plăti în continuare creditul și apoi în 60 de zile emite decizia de aprobare/respingere a repunerii.